perjantai 12. syyskuuta 2014

Herkullinen kokonaisuus eri ainesosista?

Olen lukenut ja tutkinut kaikkien opintopiirien blogeja taas kertaalleen. Kaikki ovat saaneet kommentin liittyen sekä tuotokseen (tässä vaiheessa) että blogin hyödyntämisestä oppimisympräistönä -osaamisen suhteen. Toivoisin kaikilta pohdintaa ja mahdollisia korjausliikkeitä opintopiireissänne:

Hiokaa lopputuotoksenne (malli, kaavio, lista tms.) sellaiseen muotoon, että se on hyvä esitellä muille ja antaa muille työkaluksi. Menkää ulkopuolisen asemaan ja tarkastelkaa tuotostanne; löytyykö siitä kaikki asiat helposti, jota haluatte sanoa ja ymmärtääkö lukija, miten hänen ohjetta pitäisi lukea tai mitä vastauksia hän siitä löytää. Otsikoikaa, selventäkää jne. tarpeen mukaan - jos on edes tarpeen!

Miten blogia voi hyödyntää oppimisympäristönä? Mitä muuta blogiin tuottaminen on, kuin varsinaisten blogitekstien tuottamista? Miten käyttää kommentti-kenttää asian edistämiseksi? Mihin voisi käyttää Sivuja? Erityisesti haluaisin teidän katsovan omaa blogianne ja pohtivan, ymmärtääkö siitä ulkopuolinen jotakin ja jääkö siitä teille itsellenne kokonaisuus vastauksineen liittyen aiheeseemme Koulutuksen yhteistyöverkostot. Oletteko pystyneet tuottamaan blogeihinne yhteisöllisesti tietoa hyödyntäen kollektiivista älykkyyttä? Kaikissa blogeissa on hienoja elementtejä jo olemassa, sitä en kiistä. Pohdinnan paikka voisi olla vielä, miten itse kukin opintopiiri voisi vielä parantaa oppimisympäristöään. Olette tosin tässä kohtaa kovin eri vaiheissa.

Tällä opintojaksolla oli monta erilaista oppimistavoitetta ja niihin keskittyminen on vaatinut aikaa sisäistämiselle. Tällä kertaa ei riittänyt, että osaa sisällön (Koulutuksen yhteistöverkostot). On pitänyt selvittää, mitä on blogityöskentely oppimisen näkökulmasta, miten teknisesti ympäristö toimii. Lisäksi vaatimuksena on ollut DIANA-malliin tutustuminen, jotta osaa työskennellä opintojaksolla. Ymmärrän toki, että kaikki osa-alueet eivät ole hallinnassa symmetrisesti. Miettikää silti, mitä tein oppimiseni eteen kaikissa näissä asioissa ja miten onnistuin saavuttamaan opintojakson tavoitteet.

Ma 15.9. klo 17.00 valmistautukaa esittämään tuotoksenne. Kuulemisiin Webexissä!

Terveisin Anne-Maria

Kanelipulla, muttei korvapuusti



4 kommenttia:

  1. Olisiko ohjeistuksessa ollut parantamisen varaa, Anne-Maria? Minä ymmärsin kyllä, että substanssin ohella harjoitamme dialogisia vuorovaikutusmuotoja, mutta tämä blogiympäristön kokeilu on mennyt ohi korvieni ja silmieni, vaikka osallistuin myös lähetekeskusteluun opintojakson alussa.
    Sitten on tietysti makuasia, mitä pitää hyvänä blogiympäristönä. Minun makuuni eivät ole monitasoista navigaatiota käyttäjältä vaativat ympäristöt, vaan mieluummin haluaisin Etusivun Uutisen (kertokaa lyhyesti, mitä minun pitää tästä asiasta tietää älkääkä hukatko aikaani).

    VastaaPoista
  2. ...vielä edelliseen: katsoin muuten opinto-oppaasta, mitkä ovat tämän opintojakson tavoitteet, arviointikohteet ja arviointikriteerit, ja ne keskittyvät osaamiseen ammatillisissa koulutuksen yhteistyöverkostoissa.

    VastaaPoista
  3. Kiitos kommentista, Hanna! Todellakin, opintojakson tavoitteena on Koulutuksen yhteistyöverkostot -aiheen sisältö. Meille aokk:lle on paljon tullut kommentteja siitä, ettei verkkoryhmässä opiskeleville tarjota opetusta ja ohjausta erilaisten digitaalisten ympäristöjen hyödyntämismahdollisuuksista opetuksessa, jotka ovatkin nykypäivää. Pelkän Moodlen käyttöä on kritisoitu. Eikä sitä muutoin uusia välineitä opikaam, kuin kokeilemalla ja tekemällä asioita eri rooleissa. Näin ollen ajattelin tällaisen testauksen olevan teille iloksi ja opiksi - hyvää/huonoa. Mutta toki blogi on VAIN työväline vain, eikä vaikuta arviointiin mitenkään, millainen on visuaalinen ilme tai sisällön ilmaisu ulkomuodoltaan. Ajattelin vain eri näkökulmia tarjoilla kommenteillani, sillä varsinaisella opintojaksolla (Verkkoympäristöt opettajan työssä) ei vaadittu täsmällisten ympäristöjen käyttöönottoa, eikä niitä voinut siksi enempää kommentoida. Ja kuten kirjoitin, voitte jättää bloginne juurikin sellaiseksi, kuin se nyt on. Otan kyllä tästä opiksi, enkä ala enää ohjata kenekään digitaalisia ympäristöjä.
    Myöskään dialogisuus ei ole tämän opintojakson oppimistavoitteena. Pedagogisena mallina päätin sitä kokeilla tässä opintojaksossa. Ei siis vaikuta arviointiin se, miten dialogisuutta on toteuttanut.
    Opettajana olen kokenut tällaisen blogityöskentelyn yllättävän innostavana ja helppona.

    VastaaPoista
  4. Okei, ymmärrän. Itsekin pidän blogiympäristöä kiinnostavana, mutta en välttämättä herkullisena:)

    VastaaPoista